osbexact.nl


Doppler

Introductie

Als je een brandweer auto met loeiende sirene langs hoort komen, hoor je vaak eerst een hoog geluid en als de auto langs gereden is wordt het geluid lager van toon. Dit noemen we het Doppler effect.

Taak

Voor deze taak ga je een uitleg geven over het Doppler effect. Wie was Doppler, wat heeft hij bedacht, en hoe werkt het dan. Je maakt een filmpje waarin je zelf mee speelt en waarbij je de uitleg van het Doppeler-effect geeft. Je sluit af met een kort overzicht van wat je geleerd hebt van deze taak.
Het filmpje is bedoeld voor leerlingen in 3 vmbo-T.

Proces

Eerst zoek je informatie over het Dopplereffect. Deze informatie moet je zelf ook goed begrijpen.
Dan maak je een “story-board” (een overzicht van hoe je filmpje er uit zal gaan zien).
De verhaal lijn is in het kort als volgt:

Afhankelijk van de mogelijkheden die je hebt zijn er twee varianten van deze opdracht.

A: Je maakt een filmpje over het Doppler effect. Je filmt korte stukjes (met een videocamera of een digitaal fototoestel met film opname mogelijkheden). Een mobiele telefoon levert vaak onvoldoende kwaliteit van het film materiaal). Je monteert de losse stukjes, voorziet het geheel van teksten en geluid en een mooie titel en afkondiging. De naam van de OSB moet ook genoemd worden.

B: Werkt eigenlijk het zelfde, alleen vervalt hierbij het monteren van de losse filmpjes. Je maakt dan 1 filmpje (waarin jezelf meespeelt) en verwerkt die in een Powerpoint presentatie. Hiervoor moet je dan foto’s toevoegen en er ook een geheel van maken (titel, afkondiging, OSB, teksten, geluid, ..)

Het produkt is dus een filmpje of een powerpoint presentatie met een filmpje erin.

Beoordeling

Bij beide uitwerkingen (A of B) heb je een digitaal bestand. Bij A een filmpje. Bij B een Powerpoint presentatie. Zorg ervoor dat deze bestanden maximaal 5Mb groot zijn. YouTube filmpjes zijn meestal 2 Mb dus dat moet lukken.

Stuur het digitale bestand per email op vanuit je school email account voor de beoordeling.

De filmpje wordt beoordeelt op duidelijkheid. Kunnen leerlingen begrijpen wat het Doppler effect is. Is het geheel origineel. Is het verslag bijgevoegd.

Conclusie

Beschrijf in een apart verslag wat je hebt geleerd van deze opdracht. Wat ging er goed en wat ging er minder goed. Welke onderdelen vond je moeilijk om te doen, en welke onderdelen gingen je gemakkelijker af.

Bronnen

Zoek zelf bronnen op internet. Kijk ook eens op natuurkunde websites voor een theoretische uitleg. Op Youtube.com zijn enkele (slechte) voorbeelden te vinden van Doppler-effect.
Probeer ook de uitleg in boeken (van papier)(bibliotheek) te gebruiken!

Hulpmiddelen

Gebruik zoekmachines op internet. Probeer ook andere zoekmachines te gebruiken dan www.google.com, omdat andere zoekmachines weer andere informatie weten weer te geven.

Een ambulance met werkende sirene, passeert een persoon die langs de kant van de weg staat.

Noot: Deze applet is in één opzicht niet erg realistisch: om het Doppler effect zo duidelijk mogelijk te laten zien, hebben de geluidsgolven een veel lagere snelheid dan in werkelijkheid.