osbexact.nl


Neefje/nichtje

Neefje

Schaduw/Donker

Je bent met je familie een weekeinde aan het kamperen. Op een zonnige dag maak je samen met je neefje van 11 een lange wandeling. Je neefje is nieuwsgierig en vraagt hoe het komt dat er achter een boom een zwart/grijze vlek op de grond ligt. Je legt hem uit dat de zon niet door de boom heen kan schijnen en dat achter de boom geen licht kan komen. Je legt uit dat die zwart/grijze vlek schaduw genoemd wordt.

Even later gaat de zon onder en je neefje vraagt waarom het donker wordt. Je legt uit dat de zon onder gegaan is en dat er geen licht meer is. Je legt uit dat dat donker wordt genoemd.

Je neefje begrijpt het niet helemaal. Hij vraagt: “Wat is dan precies het verschil tussen schaduw en donker?”. Je probeert het hem uit te leggen maar je komt er niet uit. Daarom beloof je hem om het voor hem op te zoeken. Vervolgens stuur je een e-mail en legt daarbij in een begrijpelijke redenering uit wat het verschil is tussen schaduw en donker.
Gebruik in ieder geval de volgende termen en leg ze uit als je denkt dat je neefje ze niet begrijpt:
natuurlijke lichtbron
kunstmatige lichtbron
direct licht
indirect licht
randstralen

Je neefje heeft gezien wat schaduw is en ervaren wat donker is. Het kan zijn dat je het lastig vindt om het goed uit te leggen. Kijk dan hoe ver je komt en geef in je e-mail aan wat je zelf niet goed snapt.

Stuur je verhaal in een kale e-mail (geen bijlagen!) naar je docent.

Nichtje

Lenzen

Je bent met je familie een weekeinde aan het kamperen. Op een zonnige dag ga je samen met je nichtje proberen een krant te laten branden met een brandglas. Je nichtje is nieuwsgierig en vraagt wat een brandglas is en hoe het komt dat je daarmee een krant kan laten branden. Je legt uit dat een brandglas een lens is waarmee je de zon kan ‘vangen’ en de krant kan laten branden.

Je nichtje is inmiddels enthousiast geworden en pakt de bril van oma. Oma gebruikt de bril omdat ze ver weg niet zo goed meer kan zien. Je nichtje gaat met de lens van oma’s bril ook proberen om een krant te laten branden. Ze merkt dat dit niet lukt. Je vertelt dat de bril van oma ook een lens is, maar dat je daar de zon niet mee kan ‘vangen’.

Je nichtje begrijpt het niet helemaal. Zij vraagt: “Wat is dan precies het verschil tussen een brandglas en de bril van oma?”. Je probeert het haar uit te leggen maar je komt er niet uit. Daarom beloof je haar om het voor haar op te zoeken. Vervolgens stuur je een e-mail en legt daarbij in een begrijpelijke redenering uit wat het verschil is tussen een brandglas en de bril van oma.
Gebruik in ieder geval de volgende termen en leg ze uit als je denkt dat je nichtje ze niet begrijpt:
breking
vorm van de lens
divergerend
convergerend
breking
zonne-energie of energie van de zon
negatieve lens

Je nichtje heeft gezien dat je met een brandglas een krant kan laten branden als de zon schijnt. Ook heeft ze gemerkt dat het met oma’s bril niet lukt om de krant te laten branden. Het kan zijn dat je het lastig vindt om het goed uit te leggen. Kijk dan hoe ver je komt en geef in je e-mail aan wat je zelf niet goed snapt.

Stuur je verhaal in een kale e-mail (geen bijlagen!) naar je docent.